Материалы
- Подробиці
-
Переглядів: 11062
Протокол засідання міжвідомчої наради керівників правоохоронних органів та представників закладів охорони здоров»я міста щодо удосконалення взаємодії при встановленні факту смерті людини.
22 листопада 2013 року м.Чернівці
Присутні:
Ванзуряк П.К. - прокурор м.Чернівці;
Мельничук А.М. - заступник прокурора м.Чернівці;
Мустеца І.В. - прокурор Шевченківського району м.Чернівці;
Пелепюк О.М. - заступник прокурора Шевченківського району м.Чернівці;
Марусик О.К. - прокурор Першотравневого району м.Чернівці;
П'ятковський І.М. - заступник прокурора Першотравневого району м.Чернівці;
Долотко М.М. - прокурор Садгірського району м.Чернівці;
Воєводчук О.О. - заступник прокурора Садгірського району м.Чернівці;
Дунець І.Я. - начальник Шевченківського РВ УМВС України в Чернівецькій області;
Ратушенко С.М. - начальник Першотравневого РВ УМВС України в Чернівецькій області;
Козан В.Г. - 1-й заступник начальника Першотравневого РВ УМВС України в Чернівецькій області;
Мартиненко Т.В. - начальник Садгірського РВ УМВС України в Чернівецькій області;
Руснак В.І. - 1-й заступник начальника Садгірського РВ УМВС України в Чернівецькій області;
Бачинський В.Т. - начальник Чернівецького обласного бюро СМЕ;
Багрій В.М. - головний лікар КМУ «Міська поліклініка №1»;
Широкова С.В. - головний лікар КМУ «Міська поліклініка №2»;
Лисюк Ю.І. - головний лікар КМУ «Міська поліклініка №3»;
Про стан взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органів прокуратури міста при виконанні спільного наказу Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства здоров'я України та Генеральної прокуратури України «Про затвердження Порядку взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини» від 28.11.2012 року № 1095/955/119.
Висловились:
Мельничук А.М., Мустеца І.В., Пелепюк О.М., Марусик О.К., П»ятковський І.М., Долотко М.М., Дунець І.Я., Козан В.Г., Мартиненко Т.В., Бачинський В.Т., Багрій В.М., Широкова С.В., Лисюк Ю.І.
Заслухавши та обговоривши інформацію прокурора м.Чернівці Ванзуряка П.К. про стан взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органів прокуратури міста при виконанні спільного наказу Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства здоров'я України та Генеральної прокуратури України «Про затвердження Порядку взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини» від 28.11.2012 року № 1095/955/119, міжвідомча нарада відзначає, що органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органами прокуратури міста з метою запобігання випадкам приховування насильницької смерті громадян систематично вживаються заходи щодо належного виконання вимог діючого законодавства з даного питання.
Разом з тим, у зв'язку з відсутністю належної взаємодії між вказаними органами мають місце непоодинокі факти порушень вимог чинного законодавства під час проведення перевірок за фактами смерті людини.
Так, починаючи з 20.11.2012 р. по 21.11.2013 р. у районні відділи внутрішніх справ міста Чернівці надійшло 1656 заяв і повідомлень про факти смерті громадян, з яких 789, або 47,6 % внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань із кваліфікацією «умисне вбивство» (ст.115 ч.1 КК України). У подальшому у 728 випадках, або 92,2 % від загальної кількості внесених до ЄРДР заяв і повідомлень про факти смерті громадян прийнято рішення про їх закриття за ч.1 ст.284 КПК України, тобто за відсутністю події кримінального правопорушення. Відтак, у значній частині кримінальних проваджень, як підстава для початку досудового розслідування, використовувалася неналежним чином перевірена чи недостовірна інформація. За вказаний період до райвідділів міліції міста надійшли повідомлення про факти насильницької смерті людини чи підозри на таку або такі факти були встановлені під час попереднього огляду трупа людини за місцем її проживання лише у 32 випадках, що відповідно до вимог підпунктів 4 і 6 пункту 5 спільного наказу Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства здоров'я України та Генеральної прокуратури України «Про затвердження Порядку взаємодії між органами внутрішніх справ, закладами охорони здоров'я та органами прокуратури України при встановленні факту смерті людини» від 28.11.2012 року було підставою для внесення таких відомостей до ЄРДР.
Разом з цим, вивчення даного питання засвідчило, що органами внутрішніх справ поспішно, всупереч вимогам підпунктів 1,2,3 пункту 5 спільного наказу замість складання висновків щодо ненасильницької смерті людини внесено до ЄРДР 668 повідомлень про факти смерті громадян за місцем їх проживання без ознак насильницької смерті або підозри на таку, з яких 439 фактів про виявлення трупів людей віком понад 60 років. За час дії спільного наказу правоохоронними органами міста направлено в Чернівецьке обласне бюро СМЕ 232 трупи людей для проведення судово-медичної експертизи, з яких 101 труп людей віком понад 60 років і лише 12 трупів з ознаками насильницької смерті.
Наведені статистичні дані свідчать про те, що працівники внутрішніх справ неодноразово направляли трупи людей на СМЕ у порушення вимог підпункту 8 пункту 5 спільного наказу. Основною причиною необґрунтованого внесення працівниками міліції до ЄРДР відомостей про факти ненасильницької смерті людини чи підозри на таку, а також безпідставного направлення для проведення судово-медичної експертизи трупів людей є неналежне виконання працівниками закладів охорони здоров»я вимог пункту 3 спільного наказу щодо видачі лікарських свідоцтв про смерть, а також неприбуття до померлих у вихідні дні і у нічний час. Вказані порушення виникають у зв»язку з тим, що спільний наказ не зобов'язує дільничних лікарів, лікарів загальної практики сімейної медицини та фельдшерів чергувати на дому в нічний час, вихідні, неробочі та святкові дні, а також відсутність фінансування на вказані потреби. По цій же причині працівниками закладів охорони здоров'я не виконуються вимоги підпункту 4 пункту 3 спільного наказу, де сказано, що у разі смерті людини за місцем її проживання без ознак насильницької смерті або підозри на таку на місце події обов'язково виїжджає лікар, який констатує факт смерті, проводить зовнішній огляд трупа за результатами якого інформує орган внутрішніх справ і адміністрацію цього закладу охорони здоров'я про можливість встановлення причини смерті без патологоанатомічного розтину та видачі лікарського свідоцтва про смерть. Питання організації роботи медичних працівників до компетенції органів внутрішніх справ та органів прокуратури не входить. Внаслідок цього працівники органів внутрішніх справ позбавлені можливості у необхідних випадках складати висновок щодо ненасильницької смерті людини за місцем проживання, а це у свою чергу, викривляє статистичну звітність щодо кримінальних правопорушень та спричиняє зайве навантаження на оперативно-слідчі підрозділи ОВС.
За підсумками обговорення порядку денного виступив прокурор м.Чернівці Ванзуряк П.К.
З урахуванням висловлених пропозицій, проект постанови відкорегований і постанова ухвалена всіма учасниками наради.
Міжвідомча нарада, з урахуванням обміну думок,- Постановила :
1. Постанову міжвідомчої наради з обговореного питання схвалити (додається до протоколу).
2. Постанову надіслати всім учасникам для виконання.
Прокурор м.Чернівці старший радник юстиції П. Ванзуряк